Irene Seppäselle mastersien EM-pronssia: ”Oma kehittyminen kiinnostaa”

Viikonloppuna Belgiassa käydyissä painonnoston masters-luokan EM-kisoissa nähtiin pyrintöläistä menestystä, kun Irene Seppänen nappasi hienosti pronssia 58-kiloisten sarjassa yhteistuloksella 71 kiloa.

Kilpailu käytiin poikkeuksellisen kuumissa olosuhteissa, mikä toi oman haasteensa suorituksiin.

– Kyllähän se kuumuus siellä hallissa oli semmoista, mitä en ollut ennen kokenut. Ulkona oli yli 30 astetta ja hallissa varmasti yli 40, Seppänen kuvailee.

Rankat olosuhteet näkyivät kilpailijoissa ja toimitsijoissa.

– Siellä joku taisi jopa pyörtyä, kun nesteytys ei riittänyt. Hiki valui ihan paikallaan istuessa, hän kertoo.

Haastavista oloista huolimatta kisojen tunnelma jäi Seppäselle positiivisesti mieleen.

– Tunnelma on hieno ja yhteisö hyvin kannustava, mukava ja rento.

Painonnostossa Seppästä motivoi erityisesti mahdollisuus jatkuvaan kehittymiseen.

– Kyllä se oma kehittyminen kiinnostaa eniten. Että pystyy aina vähän parantamaan tulosta.

”Parasta harjoitusryhmässä on toisten kannustaminen ja tukeminen”

Laji on tuonut Seppäsen arkeen paljon muutakin kuin kilpailumenestystä.

– Mukavia ihmisiä, säännöllisyyttä ja rytmiä elämään, yhteisöllisyyttä – ja onnistumisiakin.

Seppänen kuvaa myös että painonnosto on tuonut terveyttä, voimaa ja myös uusia ystäviä. Lisäksi Seppänen kuvaa kilpailumatkoja hyviksi kokemuksiksi.

–Mahtavia matkoja ulkomaille Norjan Haugeusundiin, Albaniaan, Brysseliin. Paikkoja, nähtävyyksiä, joihin en olisi muuten matkustanut. Matkoihin olen liittänyt myös lomailua

Seppänen kuvailee myös Pyrinnön masters-nostajia yhtenäiseksi ja kannustavaksi ryhmäksi.

– Parasta harjoitusryhmässä on toisten kannustaminen ja tukeminen.

Seuraavaksi katse on kotimaan kilpailuissa ja tulevaisuuden arvokisoissa.

– Seuraavaksi on SM-kisat, ja ensi vuonna EM-kisat ovat Suomessa. Sinne on tavoitteet.

Seppänen haluaakin kannustaa muitakin lajin pariin, iästä riippumatta.

– Painonnoston voi aloittaa vaikka kuusikymppisenä, niin kuin minäkin. Vielä voi tulla mukaan kisailemaan.

Teksti: Topi Palo