Skip to main content

NUORTEN KILPAPAINI 12-15v

12-15 -vuotiaana on tärkeää systemaattinen harjoittelu ja urheilullinen elämäntapa.
Painotus on lajitaitojen ja fyysisten ominaisuuksien kehittämisessä.

Pääset harrastamaan liittymällä jäseneksi.

TAVOITTEET

Kasvatuksellinen

Urheilijaksi kasvaminen (kuormitus, ravinto, lepo), sosiaalisten suhteiden merkityksen kasvu

 

Fyysiset ominaisuudet

Nopeutta, ketteryyttä, voimaa, tasapainoa ja lajivoimaa kehittäviä harjoitteita (oma keho, pari työskentely, köydet, telinevoimistelu, käsipainot, kahvakuulat, kuminauhat jne.) Keppijumppaa, kevyttä levytankoharjoittelua. Fyysiset toimintaradat.

Taito-ominaisuudet

Harjoittelun painotus 40-50% lajiharjoittelu / 50-60% yleistaitoharjoittelu

Taktiset taidot

Etsii taktisia ratkaisuja ottelun yksittäisiin tilanteisiin, osaa liikuttaa ja tehdä paikkoja itse, sekä valita tarkoituksen mukaisen toiminnon, osaa eliminoida jo vastustajien parhaat liikkeet

Harjoitusmäärät

Seuravalmennus nuorten kilparyhmässä 4-5 krt/vko, yhteensä 7-10h. Muu ohjattu/ohjelmoitu urheilu tulisi olla painivalmennusta tukevia lajeja ja tekniikoita, kuten lenkkeily, pyöräily, hiihto, pallopelit, painonnosto ja yleisurheilu, 3-4 krt/vko 5-8h. Lisäksi palauttavaa/ennaltaehkäisevää 2-3krt/vko 2-4h Kokonaisliikunta ja urheilumäärä 20h

Kilpaileminen

Kilpailemisen tavoitteet SM-taso ikäluokassa ja ikäluokan kv. turnaukset.

TUTUSTU MYÖS MUIHIN LAJEIHIN